Ako vybrať autobatériu?

Čas vložený do výberu správnej autobatérie sa vám vráti v bezproblémových štartoch

Autobatéria je bez preháňania srdcom každého automobilu, a preto by ste mali venovať jej výberu značnú pozornosť. Predovšetkým v prípade, že väčšinu vašich ciest tvorí presúvanie sa po meste alebo máte v aute veľa elektroniky. Urobte si vo všetkom poriadok v našom radcovi Ako vybrať autobatériu.

  • Jakub, redakcia Heureka.sk
  • Doba čítania: 7 min.

Ako vybrať autobatériu - druhy autobatérií

Údržbové

Údržbové autobatérie nájdete predovšetkým vo vozidlách staršieho dátumu výroby. Okrem častejšej kontroly napätia a nutnosti dobíjania sa pripravte aj na pravidelné dolievanie destilovanej vody (elektrolytu). Táto náročnejšia údržba má vplyv na cenu, ktorá býva rádovo nižšia, než pri iných typoch autobatérií.

Bezúdržbové

Pravidelná kontrola a nabíjanie zostáva nutnosťou aj pri bezúdržbovej autobatérie. Označenie bezúdržbová znamená, že nemusíte strážiť hladinu elektrolytu. To sa odráža aj na často úplne uzavretej konštrukcii. Ponúka vyšší štartovací prúd a dlhšiu životnosť. Bezúdržbovú autobatériu sa neodporúča nechávať úplne vybiť.

Trakčné

Trakčná autobatéria je určená pre karavany, prívesy a iné špeciálne vozidlá. Dodáva priebežne malé množstvo energie (namiesto veľkého množstva pri štarte).

Typy autobatérií podľa technológie výroby

AGM

Elektrolyt sa v AGM autobatérii nenachádza v tekutej forme, ale je nasiaknutý v tkanine zo sklených vlákien. Medzi výhody AGM autobatérií radíme vysokú výkonnosť a dlhú životnosť. Sú bezúdržbové, bezpečné a hodia sa aj pre vozidlá s bohatou elektrickou výbavou a systémom štart-stop. Musíte u nich však počítať s vyššou obstarávacou cenou.

Gélové

Gélové autobatérie nezaprú istú podobu s AGM autobatériami, ale elektrolyt tu neviažu sklené vlákna, ale kremičitý gél. Sú bezúdržbové, bezpečné a uspokoja vozidlá s vysokými energetickými nárokmi. Nie sú vhodné pre vozidlá so systémom štart-stop a je nutné pre ne dokúpiť špeciálnu nabíjačku.

Olovené

Klasický starý typ autobatérie s olovenými elektródami a elektrolytom v podobe kyseliny sírovej. Jedná sa o najlacnejší typ, zároveň však ponúka najmenej výkonu a je najnáročnejší na údržbu. Ďalšou nevýhodou je kratšia životnosť a nutnosť dolievať elektrolyt, ktorý môže unikať. Tento typ autobatérie sa hodí takmer výhradne pre staršie a menej moderné automobily.

Ďalšie typy

EFB

EFB autobatérie fungujú na báze tekutého elektrolytu, sú však dokonalejšie a prispôsobené opakovanému zaťaženiu. Časté štarty im nerobia problém, majú vyššiu životnosť a vďaka tomu aj vynikajúci pomer cena/výkon. Ide o cenovo najdostupnejší typ vhodný aj pre vozidlá so systémom štart-stop.

S prímesou kalcia

Vápnik využitý pri výrobe zaisťuje autobatériám s prímesou kalcia určité vystuženie, ktoré bráni odparovaniu elektrolytu. Kalciové autobatérie však veľmi zle znášajú úplné vybitie, ktoré môže autobatériu nenávratne poškodiť.

Viac užitočných informácií nájdete v našich článkoch Povinná výbava auta a Ako sa starať o auto na jar.

Parametre autobatérie

Rozmery

Môžu indikovať výdrž autobatérie, sú ale predovšetkým základným kameňom úspešného výberu. Príliš veľká autobatéria sa do auta nezmestí a príliš malá bude zle držať. Rozmery sú na európskom trhu štandardizované. Pozor dávajte predovšetkým pri kúpe napr. ázijských automobilov.

Kapacita

Udáva sa v ampérhodinách (Ah) a vyjadruje, koľko prúdu dokáže batéria do auta dodať za jednotku času. V ideálnom prípade vychádzajte z údaja uvedeného na štítku originálnej autobatérie či hodnoty zapísanej v manuáli k vozidlu.

Ak je k dispozícii viac miesta, kúpou väčšej autobatérie nič nepokazíte a možno vám aj vydrží o niečo dlhšie. Naopak menšia autobatéria môže spôsobiť problémy. Benzínové motory sú menej náročné a väčšinou im vystačí nižšia kapacita ako dieselom.

Medzi vyhľadávané hodnoty patria:

Ďalšie obľúbené hodnoty

Štartovací prúd

Je udávaný v ampéroch (A) a znamená, koľko prúdu dokáže autobatéria krátkodobo dodať pre naštartovanie vozidla. To je totiž energeticky najnáročnejšia fáza prevádzky. Opäť by ste mali vychádzať z údajov uvedených na pôvodnej autobatérii. Slabšie benzínové auto s menším množstvom elektrospotrebičov si vystačí s prúdom cca 500 A. Dieselová limuzína s bohatou elektrickou výbavou môže vyžadovať aj viac ako 680 A.

Všeobecne sa odporúča obstaranie autobatérie s vyšším štartovacím prúdom a nižšou kapacitou, skôr než opačne. To oceníte predovšetkým pri štartoch v mraze.

Napätie autobatérie

V moderných vozidlách najčastejšie nájdete autobatériu 12 V, napr. gélová autobatéria 12 V. Alternatívu u starších automobilov tvorí autobatéria 6 V.

Autobatéria 12 V Gélová autobatéria 12 V

Pre 12 V autobatériu sú vyhľadávané tieto hodnoty kapacity:

Ďalšie obľúbené kombinácie

Polarita

Je určená umiestnením kladného pólu. Pokiaľ postavíte autobatériu stranou s pólmi čelom k sebe a kladný, červeno označený pól sa nachádza na pravej strane, potom ide o autobatériu s pravým pólovaním - to je typické pre európske vozidlá.

V opačnom prípade, keď je červeno značený pól naľavo, je to autobatéria ľavá. To je typická situácia pre ázijské automobily.

Pravá polarita sa označuje nulou, ľavá potom číslom 1 a výnimočne možno naraziť aj na vozidlá so stredovou polaritou.

Veľkosť pólov

V Európe je štandardne označená číslom 1 (jedná sa však o iné označenie, než pri určovaní polarity). Niektoré ázijské vozidlá môžu mať póly autobatérie o dosť užšie - veľkosť č. 3. Na takú autobatériu by očko predinštalovaného kábla nepasovalo, a elektrický kontakt by tak nebol dostatočný.

Pozor na typ uchytenia

Väčšinu autobatérií vyrobených v Európe pripevníte pomocou klasického uchytenia B13 s vystúpenou pätkou. Vozidlá predovšetkým kórejskej a japonskej výroby však často prekvapia inou konštrukciou uchytenia.

Batérie do auta - príslušenstvo

Štartovacie káble

Nabíjačky a štartovacie boxy

Další elektronika do auta

Kamery do auta

Autorádiá

GPS navigácie

Auto Hi-Fi

Rady na záver

Ako spoznať zlú autobatériu a čo jej škodí

Životnosť autobatérie je do určitej miery daná technológiou výroby, z veľkej časti ju ale ovplyvňujeme my sami a taktiež prostredie, v ktorom žijeme. Akumulátoru neprospieva príliš vysoká a príliš nízka teplota. V našich zemepisných šírkach je predovšetkým nutné počítať s rýchlejším vybíjaním v zimných mesiacoch.

Ďalším problémom sú príliš krátke jazdy, kedy sa akumulátor nestíha dobíjať, rovnako ako odstavenie vozidla na dlhšiu dobu. Medzi ďalšie neduhy patrí napr. nízka hladina elektrolytu, nevhodné uchytenie alebo zapnutá elektronika pri vypnutom motore.

Výber autobatérie

Správny typ autobatérie by ste mali vždy nájsť v manuáli k danému autu alebo na webových stránkach výrobcu. Väčšina autosalónov je tiež schopná vhodný typ autobatérie zistiť na počkanie podľa VIN kódu vozidla. Pokiaľ budete vyberať novú autobatériu podľa charakteristík tej starej, najprv sa uistite, že išlo o vhodný typ. Pokiaľ áno, dodržujte rovnaký rozmer, polaritu a napätie. Ostatné charakteristiky môžete mierne upraviť podľa osobných požiadaviek.

Dobíjanie autobatérie

Autobatériu dobíjame pomocou vhodnej nabíjačky. Predovšetkým AGM a GEL akumulátory vyžadujú nabíjačku so špeciálnou charakteristikou. Možno tiež požiadať o pomoc niekoho so štartovacími káblami, avšak iba za predpokladu, že má aspoň rovnako výkonnú autobatériu ako vy.

Ak sa vám podarí takto naštartovať, motor ihneď nevypínajte, ale s autom sa prejdite. Pre plné nabitie je potrebné prejsť 50–100 km. Pri starších vozidlách je možné naštartovať aj po roztlačení, novšie automobily s katalyzátorom takto ale môžete poškodiť.

Pokiaľ viete, že vozidlo bude dlhšie stáť, autobatériu by ste mali pravidelne dobíjať alebo ju uložiť do vetraného priestoru, kde nemrzne.

Výmena autobatérie

V prípade výmeny autobatérie sa uistite, že vozidlo nie je naštartované, nebeží v ňom žiadny elektrospotrebič a máte pri sebe kľúče. Majte na pamäti, že ak má auto napr. zakódované rádio, bude po zapojení nabitej či novej autobatérie vyžadovať PIN kód. Pokiaľ tieto údaje nepoznáte, niektoré servisy vedia akumulátor vymeniť aj tak, aby do auta neprestalo prúdiť napätie. Pri novších vozidlách tiež môže byť vyžadované zadanie informácie o výmene autobatérie do palubného počítača.

Autobatériu meňte vždy s ochrannými pracovnými pomôckami, ako sú rukavice alebo okuliare a používajte izolované náradie. Prvý sa odpája záporný pól a až potom kladný pól. Postup pri pripájaní je obrátený, pripájame najskôr kladný a až potom záporný pól. Pri manipulácii pozor na nakláňanie, pri akumulátoroch s tekutým elektrolytom by mohla vytiecť nebezpečná kyselina. Po výmene vždy skontrolujte pevné usadenie autobatérie a dotiahnite pripojovacie svorky.

Likvidácia autobatérie

Autobatérie patria do nebezpečného odpadu. Starú batériu tak od vás pri nákupe novej prevezme na ekologickú likvidáciu predajca. Ďalšou možnosťou je odvoz na špecializovaný zberný dvor, prípadne jej predaj firme zaoberajúcej sa recykláciou kovov.

Ďalšie užitočné články

Povinná výbava Auto na jar